حجتالاسلام عندلیبی ؛ مجتمع ولایت در عرصه خدمات به حد اشباع رسیده است/ «زیارت» بالاتر از «سیاحت» است
تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب گفت: مجتمع ولایت در عرصه خدمات به حد اشباع رسیده است. خدمات با کمال خوشرویی انجام میشود و از جانودل طلاب را دعوت میکنید؛ وظیفه فرد فرد ما هم این است برای شما دعا کنیم.

به گزارش روابط عمومی مجتمعهای فرهنگی اقامتی ولایت، حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر عندلیبی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب در گفتگویی به بحث «لزوم شناخت امام در زیارت» پرداخت و تصریح نمود هر زائری باید آداب زیارت را رعایت کند و از نظر اخلاقی به حضرت رضا (علیهالسلام) توجه داشته باشد، چون زیارت بالاتر از سیاحت است.
زائران حضرت امام رضا (علیهالسلام) چه درکی از مفهوم زیارت باید داشته باشند.
بسمالله الرحمن الرحیم در ابتدا تشکر میکنم از مجتمع ولایت که در امر گسترش زیارت اقدامات مناسبی صورت داده است. زائران حضرت هنگام تشرف توجه داشته باشند که به زیارت چه کسی میروند و به تعبیری امام را خوب بشناسند و با معرفت زیارت نمایند. در این فرصت محدود شما را به دو حدیث از حضرت علی بن موسیالرضا (علیهالسلام) مهمان میکنم. امام به زیبایی حضرات ائمه معصومین را معرفی مینماید.
حضرت میفرمایند: «لِلْإِمَامِ عَلاَمَاتٌ یَکُونُ أَعْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَحْکَمَ اَلنَّاسِ وَ أَتْقَی اَلنَّاسِ وَ أَحْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَشْجَعَ اَلنَّاسِ وَ أَسْخَی اَلنَّاسِ وَ أَعْبَدَ اَلنَّاسِ(۱)». امام چه کسی است که این همه مقام دارد؟ توده مردم که به زیارت حضرت مشرف میشوند بسیار مردمان محترم و متدین هستند ولی شناخت کمی از امام دارند. «امام باید داناترین مردم و بهترین مردم در حکم کردن و با کفایتترین مردم و بردبارترین مردم و شجاعترین مردم و سخیترین مردم و عابدترین مردم باشد» امام خودش را معرفی میکند و ما به زیارت چنین امامی میرویم.
همچنین حضرت میفرمایند: «أَنَّ اَلْإِمَامَ مُؤَیَّدٌ بِرُوحِ اَلْقُدُسِ وَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَمُودٌ مِنْ نُورٍ یَرَی فِیهِ أَعْمَالَ اَلْعِبَادِ وَ کُلَّمَا اِحْتَاجَ إِلَیْهِ لِدَلاَلَهٍ اِطَّلَعَ عَلَیْهِ(۲)». یعنی امام مؤیّد به «روحالقدس» است و بین او و خدا، عمودی از نور وجود دارد که او در آن عمود نوری اعمال بندهها را میبیند و هر زمانی به آن احتیاج پیدا کند جهت راهنمائی، اطلاع مییابد و برای او باز میشود و او علم پیدا میکند و بعد بسته میشود و دیگر نمیداند(۳). بنابراین زائر بداند هر نوع خواهش و تمنایی که در وجودش باشد امام رئوف و مهربان از آن اطلاع دارد.
در کتاب «الانوار البهیه» مرحوم شیخ عباس قمی که با ترجمههای متعددی به چاپ رسیده، آمده است: شخصی در عالم خواب خاتمالنبیین (صلیاللهعلیهوآله) را میبیند و به حضرت عرضه میدارد: به زیارت کدامیک از امامان معصوم (علیهمالسلام) بروم؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: هر کجا که به محل خودت نزدیکتر است به آنجا برو؛ شخص میگوید: نزدیکترین محل به من حضرت رضا (علیهالسلام) است؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در جواب شخص فرمودند: بگو صلی الله علیه و آله، صلی الله علیه و آله، صلی الله علیه و آله. جایگاه امام اینقدر ارزش دارد. درود و رحمت خدا بر پیامبر و آل او.
چه توصیهای برای خانواده طلاب نسبت به مسئله زیارت دارید؟
هر زائری باید آداب زیارت را رعایت کند؛ بایستی از نظر اخلاقی به حضرت رضا توجه داشته باشد، چون زیارت بالاتر از سیاحت است. اگر به مشهد مشرف میشویم از ما زیارت خواسته شده است. حضرت امام رضا (علیهالسلام) ما را مشاهده میکند. حال این خانواده میتواند پس از زیارت اگر علاقهمند بود به سیاحت برود.
البته علاوه بر امر زیارت مجتمع میتواند مسائل اولیه زندگانی را به خانواده طلاب در برنامههایی آموزش دهد، چون بسیاری از همسران طلبه در شهرستان زندگی میکنند و شاید نسبت به برخی مسائل آگاهی لازم را نداشته باشند، لذا برای خانواده طلاب الگو دهی کنیم. مرحوم آیتالله شرعی میفرمود اگر ۱۰۰ طلبه را در حوزه خواهران تربیت کنیم یعنی ۱۰۰ مادر نمونه تربیت کردهایم.
در پایان اگر پیشنهاد و نقدی به مجموعه فعالیتهای ولایت دارید بفرمایید.
قدردان عزیزان در مجتمع ولایت هستیم که خود را وقف خدمت به عالمان جلیل قدر و روحانیت و زائرین بارگاه ملکوتی ثامنالحجج (علیهالسلام) کردهاند. امیدوارم در سایه مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت آیتالله خامنهای موفق و مؤید باشید.
زحمات شما عزیزان در دو جنبه ظاهری و معنوی قرار دارد. جنبه ظاهری تلاش میکنید خدمت بهتری به خانواده طلاب ارائه دهید و مشکلات را یکی پس از دیگری حل نمایند؛ اما جنبه معنوی آن؛ علمای اخلاق به این نتیجه رسیدن که هر چه با اخلاصتر باشیم و برای خدا کار کنیم خداوند از ما راضی میشود. اخلاص شما جنبه معنوی شما را بالا میبرد. اگر در سوره مبارکه صافات و در دعای ندبه به این نکته توجه فرماید: «الَّذینَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِک» امامان خودشان را از چنگال هوای نفس خلاص کردند. وقتی که انسان از جنبه هوای نفس خلاص شد به درجات عالیه میرسد، آن وقت میشود مافوق تمام کارها.
مجتمع ولایت در عرصه خدمات به حد اشباع رسیده است. الحمدالله هیچ مشکلی نیست. خدمات با کمال خوشرویی انجام میشود و از جانودل طلاب را دعوت میکنید. وظیفه فرد فرد ما هم این است برای شما دعا کنیم. از مجتمع ولایت تشکر میکنم که طلاب حوزه علمیه امام صادق (علیهالسلام) شهر داراب را پذیرا بودند، برخی از طلاب سفر اولی بودند و هیچگاه به مشهد نیامده بودند، لذا اقدام ارزشمندی بود.
در پایان از صمیم قلب برای وجود مقام معظم رهبری دعا میکنم که با ابتکار ایشان مجتمع ولایت آبرویی برای روحانیت شده است که هر کسی از شهری به مجتمعهای ولایت وارد میشود عزتمندانه و آبرومندانه وارد میشود.
۱-: عیون أخبار الرضا علیه السلام، جلد ۱، صفحه ۲۱۲، عنوان باب: الجزء الأول، باب ما جاء عن الرضا علیه السّلام فی علامات الإمام: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ [بْنِ] إِسْحَاقَ اَلطَّالَقَانِیُّ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ عُقْدَهَ اَلْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لِلْإِمَامِ عَلاَمَاتٌ یَکُونُ أَعْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَحْکَمَ اَلنَّاسِ وَ أَتْقَی اَلنَّاسِ وَ أَحْلَمَ اَلنَّاسِ وَ أَشْجَعَ اَلنَّاسِ وَ أَسْخَی اَلنَّاسِ وَ أَعْبَدَ اَلنَّاسِ وَ یلد [یُولَدُ] مَخْتُوناً وَ یَکُونُ مُطَهَّراً وَ یَرَی مِنْ خَلْفِهِ کَمَا یَرَی مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لاَ یَکُونُ لَهُ ظِلٌّ وَ إِذَا وَقَعَ إِلَی اَلْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَی رَاحَتَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لاَ یَحْتَلِمُ وَ یَنَامُ عَیْنُهُ وَ لاَ یَنَامُ قَلْبُهُ وَ یَکُونُ مُحَدَّثاً وَ یَسْتَوِی عَلَیْهِ دِرْعُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لاَ یُرَی لَهُ بَوْلٌ وَ لاَ غَائِطٌ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ وَکَّلَ اَلْأَرْضَ بِابْتِلاَعِ مَا یَخْرُجُ مِنْهُ وَ یَکُونُ رَائِحَتُهُ أَطْیَبَ مِنْ رَائِحَهِ اَلْمِسْکِ وَ یَکُونُ أَوْلَی بِالنَّاسِ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَشْفَقَ عَلَیْهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ یَکُونُ أَشَدَّ اَلنَّاسِ تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَکُونُ آخَذَ اَلنَّاسِ بِمَا یَأْمُرُهُ بِهِ وَ أَکَفَّ اَلنَّاسِ عَمَّا یَنْهَی عَنْهُ وَ یَکُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً حَتَّی إِنَّهُ لَوْ دَعَا عَلَی صَخْرَهٍ لاَنْشَقَّتْ بِنِصْفَیْنِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ سِلاَحُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَیْفُهُ ذُو اَلْفَقَارِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ صَحِیفَهٌ فِیهَا أَسْمَاءُ شِیعَتِهِمْ إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَهِ وَ صَحِیفَهٌ فِیهَا أَسْمَاءُ أَعْدَائِهِمْ إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَهِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ اَلْجَامِعَهُ وَ هِیَ صَحِیفَهٌ طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً فِیهَا جَمِیعُ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وُلْدُ آدَمَ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ اَلْجَفْرُ اَلْأَکْبَرُ وَ اَلْأَصْغَرُ وَ إِهَابُ مَاعِزٍ وَ إِهَابُ کَبْشٍ فِیهِمَا جَمِیعُ اَلْعُلُومِ حَتَّی أَرْشُ اَلْخَدْشِ وَ حَتَّی اَلْجَلْدَهُ وَ نِصْفُ اَلْجَلْدَهِ وَ یَکُونُ عِنْدَهُ مُصْحَفُ فَاطِمَهَ عَلَیْهَا السَّلاَمُ.
۲- الخصال، جلد ۲، صفحه ۵۲۸، عنوان باب: الجزء الثانی، أبواب الثلاثین و ما فوقه، للإمام علیه السلام ثلاثون علامه
۳- منظور این است که آن علم خاص در وقت نیاز جهت هدایت انسانها به امام عطا میشود و وقتی نیاز برطرف شد آن دری که باز شده بود بسته میشود و باز در زمان دیگر که نیاز پیدا شد، همان در به روی امام باز میشود.
۴- اَلاَنْوارُ البَهیه فی تَواریخِ الحُجَجِ الالهیه کتابی تاریخی به زبان عربی نوشته شیخ عباس قمی (متوفای ۱۳۵۹ق) که آن را در سال ۱۳۴۳ق تألیف کرده است. این کتاب به تاریخ زندگی چهارده معصوم، ولادت و شهادت امامان شیعه(ع) اشاره کرده و در ۱۴ بخش تنظیم شده که هر بخش در چند فصل، مرتب شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.