حجت الاسلام رضایی تهرانی: تشیع جنازه سردار سلیمانی تحقق میدانی آیات قرآن بود/سردار ذره ای از رهبری تخطی نکرد
این کارشناس مذهبی گفت: شهادت سردار سلیمانی برکات زیادی داشت و تاریخی را تغییر داد و تشیع جنازه او تحقق میدانی آیات قرآن بود.
به گزارش روابط عمومی مجتمع ولایت در مشهد، حجت الاسلام رضایی تهرانی، کارشناس مذهبی به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ویژگی های اخلاقی ایشان اشاره کرد.
وی گفت: خداوند در شهادت این مرد برکات قرار داد، این نکته تربیتی را اشاره کنم انسانی که در مسیر الهی قرار می گیرد به اندازه ای می تواند تاثیر گذار باشد که تاریخی را تغییر می دهد و حاج قاسم سلیمانی اینگونه بود.
حضرت علی فرمودند دو شخصیت برجسته از دست من رفتند و من به دو شخصیت جلف جافی گرفتار شدم. عمویم حمزه و برادرم جعفر را از دست دادم و مبتلا شدم به یک برادر و یک عموی جلف جافی و سبک سر. «لو کان حمزه و جعفر حیین لما طمع فی هذا الامر احد و لکنی قد ابتلیت بجلفین جافین عباس و عقیل، اگر حمزه(عموی من) و جعفر طیار( برادر من) زنده بودند هیچ کس طمع در این کار و منصب نمی کرد چه آن هر دو یار و مددکار و رفیق موافق غمگسار بودند مرا و مردم از ایشان در حساب بودند و لیکن آن هر دو از میان رفتند و من مبتلا شده ام به دو جلف جافی یعنی دو کس بی دست و پا خشک مغز جفا کننده به جای حمزه، عباس و به جای جعفر، عقیل.».
عقیل که در دامن معاویه پناهنده می شود و عباس هم حرکت های سبک سرانه او باعث دردسر می شود و لیاقت حضور در تشیع جنازه حضرت زهرا(س) را ندارد. عباس از حضرت علی(ع)گله می کند و ایشان می گویند خود حضرت زهرا(س) قبل شهادت مشخص کردند چه کسانی حضور داشته باشند.
جایگاه و ارزش والای مالک اشتر در نزد امیر المومنین
استاد اخلاق جایگاه مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضور انسان می تواند سرنوشت ساز باشد. شهادت مالک اشتر مظلومانه و ترور او ناجوانمردانه اتفاق افتاد و ماموران معاویه او را عسل مسموم کردند
حضرت علی(ع) درباره مالک اشتر می فرمایند:«مَالِکٌ وَ مَا مَالِکٌ، وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلًا لَکَانَ فِنْداً، وَ لَوْ کَانَ حَجَراً لَکَانَ صَلْداً؛ لَا یَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ، وَ لَا یُوفِی عَلَیْهِ الطَّائِرُ.». هنگامی که خبر شهادت مالک اشتر رحمه الله به امام (ع) رسید، ایشان درباره او چنین فرمود: مالک، اما چه مالکی! به خدا سوگند اگر کوه بود یکتا بود و اگر سنگ بود سرسخت و محکم بود. هیچ مرکبی نمی توانست از کوهسار وجودش بالا رود و هیچ پرنده ای به قله آن راه نمی یافت.».
حضرت علی(ع) جمله دیگری درباره مالک می فرمایند که انسان غبطه می خورد. فرمودند همانطور که من برای رسول الله بودم او برای من بود و بسیار تعبیر عجیبی است و می بینید یک شخصیت چقدر می تواند تاثیر گذار باشد.
وی به برکات خون شهید اشاره کرد و گفت: به اندازه ای شهادت تاثیرگذار است که مرگ انتخابی همه امامان از این دروازه عبور کردند. امام رضا(ع) می فرمایند:«ما منا الا مقتول او مسموم». تمام ائمه به شهادت از دنیا رفتند، چه با زهر ستم چه با شمشیر خونریز دشمن. خود امام زمان(ع) که حکومت جهانی را رقم می زنند با شهادت از دنیا می روند.
مشخص می شود که این معبر چه اندازه شیرین و عالی است که امیر المومنین فرمود رسول خدا (ص) فرمود: «فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بَرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ، بالای نیکی هر نیکوکاری نیکی است تا آنکه انسان در راه خدا کشته شود؛ بنابراین نیکی بالاتر از شهادت نیست.
تشیع جنازه سردار سلیمانی تحقق میدانی آیات قرآن بود
خداوند به برکت شهادت فداکار اسلام که به تعبیر خودش وصیت کرده بود، روی قبر بنویسند سرباز سلیمانی که سرش را باخته است در مسیر عشق الهی، چند برکت نازل کرده است. یکی از آن ها تحقق میدانی آیات قرانی بود. خداوند در آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم می فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند به زودی خدای رحمان برای آنان محبّتی (در دلها) قرار میدهد.».
کسانی که ایمان و عمل صالح انجام می دهند خدا برای آن ها در دل ها محبت ایجاد می کند و ما این را در تشیع جنازه دیدیم که میلیون ها انسان با چه انگیزه ای برای تشیع جنازه آمدند. در اهواز، مشهد، تهران و کرمان آمار بالایی بود. ۲ میلیون در مشهد و ۷ میلیون در تهران.
مکان هایی که تشیع جنازه نبود باز هم مردم جضور داشتند، شهرهایی چون شیراز، تبریز، اردبیل و زنجان مشاهده کردیم که چه غوغایی بود. این همان «ودی» است که خداوند وعده کرده است.
خداوند در آیه ۲ سوره حشر می فرماید:« وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ، و در دلهایشان ترس و وحشت افکند (به گونهای که) خانههای خود را با دست خویش و با دست مؤمنان خراب میکردند، پس ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید.
این را به چشم خودمان دیدیم که دشمن خواب آرام نداشت و دست انتقام الهی سیلی به صورت آن ها در اولین مرحله زد که در اخبار دیدیم چگونه آن ها را وحشت زده کرد و رسما رییس جمهور ابله امریکا را وادار به عقب نشینی کرد و اعلام کرد اغوش ما برای صلح و همکاری ایران و ریشه کن کردن داعش باز است.
در تعبیر احادیث مرتبط با ظهور بقیه الله(ص) داریم که خداوند پیشاپیش قبل از انکه لشکر امام زمان(ع) به منطقه ای برسد ترس و وحشت را در دل دشمنان جاری می کند. زمانی که خادم صادق به خاک و خون می تپد، مردم اینگونه بدون چشمداشت در صحنه حضور می یایند.
در ادعیه ای که مربوط به امام زمان(عج) است می خوانیم:«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَی إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه، ما در این دعا از خداوند می خواهیم که ما را جز شهیدان زمینه ساز ظهور اقا قرار دهد و منظور از «بین یده» تنها شهیدان محضر امام زمان(عج) نیست؛ بلکه تمام کسانیکه زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) هستند را در بر می گیرد.
امام صادق(ع) می فرمایند اگر زمان ظهور را ادراک کنم جانم را آماده فدا کردن برای او می کنم.در زیارت آل یاسین می خوانیم «و نصرتی معده لکم» ما همیشه آماده به خدمت هستیم.
ارزش مقام شهید در محضر امام زمان
در تعابیر هست که شهید در محضر امام زمان(عج) ۲۵ برابر شهید در محضر رسول الله(ص) ارزش دارد. این نشانه تاثیز گذاری این فضا هست و دو هشدار قابل دقت است.
رهبر اشاره کردند که حاج قاسم فراجناحی بود اما کسانی که می خواهند ایشان را خنثی معرفی کنند، انسان های خائنی هستند که هر روزی به خطی در می آیند. سردار ما به شدت انقلابی بود و انقلابی گری خط قرمز بود.
سردا قاسم سلیمانی ذره ای از رهبری تخطی نکرد
وی در ادامه به ویژگی های منحصر به فرد حاج قاسم اشاره کرد و گفت: ولایت مداری، دین داری، حفظ ارزش های الهی، اخلاص، تدبیر، شجاعت و ذره ای تخطی نکردن از رهبری ویژگی های منحصر به فرد او بود که ایشان را محبوب دل ها کرد .
سردار قاسم سلیمانی در طول زندگی یکبار حق ماموریت نگرفته است. می دانید که حق ماموریت با دلار حساب می شود، اما سردار عمری را در خدمت جریان انقلاب بود و حق ماموریت نگرفت. رهبر فرمودند به شدت محتاط در حفظ ارزش ها بود.
تضییع نشدن حقوق دیگران و حفظ جان اطرافیان در شخصیت ایشان متجلی بود و باید از ایشان درس بگیریم.
حضرت علی(ع) در کلمات قصار نهج البلاغه شماره ۲۸۹ شاخصه های رسیدن انسان به اخوت را می فرمایند:« کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ وَ کَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ، در گذشته مرا برادری بود که در راه خدا برادریم می نمود. خُردی دنیا در دیده اش وی را در چشم من بزرگ می داشت.».
در آخر کلام می فرماید:« فَعَلَیْکُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِیهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِیلِ خَیْرٌ مِنْ تَرْکِ الْکَثِیر،ِ بر شما باد چنین خصلت ها را یافتن و در به دست آوردنش بر یکدیگر پیشی گرفتن و اگر نتوانستید٬بدانید که اندک را به دست آوردن بهتر تا همه را واگذاردن».
خود را به این خلقیات متصف کنید. ممکن است برخی بگویند ما نمی توانیم تمام آن ها را کسب کنیم، امام می فرمایند:« القلیل خیر من ترک الکثیر». تا می توانید این خلقیات را در خود تثبیت و زنده کنید که این ارزش عربا عربا شدن در راه خدا پیدا می کنید.
مومن با نور خدا نگاه می کند و هر اندازه افق دید انسان گسترده تر است، نگاه ایمانی انسان روشنتر است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.